Brugen af værktøjerne


De fire funktioner på hjemmesiden kan bruges til at undersøge modstandsbevægelsen nærmere.

Disse værktøjer er hovedsageligt tiltænkt skoleelever, gymnasieelever og studerende, der vil kunne bruge materiale i undervisningen og ved opgaveskrivning, men alle er naturligvis velkomne til at benytte dem.

De nye værktøjer gør det muligt at foretage en række undersøgelser baseret på det materiale der er indsamlet i modstandsdatabasen. I det følgende vil en række ideer til spørgsmål og undersøgelser blive præsenteret som oplæg til arbejdet med modstandsdatabasen.

Helt overordnet er det nu muligt at fremstille overskuelige søjlediagrammer på baggrund af informationerne i modstandsdatabasen, som man kan kopiere og bruge i en opgave, artikel eller til PowerPoint m.v..

Forslag til typiske problemstillinger

  • Hvor mange modstandsfolk var der i min hjemby?
  • Hvilke modstandsaktiviteter var de mest almindelige i Randers og i Roskilde – og hvis der er forskel, hvad kan så forklare den?
  • Hvor stor en andel af modstandsfolkene i Midtjylland kom fra de større byer?
  • Hvordan fordeler antallet af modstandsfolk sig på de enkelte regioner?
  • Hvordan finder jeg nemmest litteratur om modstandsfolk fra Frederiksværk?
Derudover er det muligt at gå dybere det i enkelte modstandsformer og undersøge relationen mellem dem i udvalgte geografiske områder.

  • Hvordan er fordelingen mellem industri- og jernbanesabotage i de større byer i Danmark?
  • Hvor i landet er der flest der var aktive indenfor flugthjælp – og hvorfor?
  • Hvor stor andel af den samlede aktivitet indenfor illegal presse fandt sted i Midtjylland – og i hvilken landsdel var illegal presse den største modstandsaktivitet i forhold til antal aktive og i forhold til andel af den samlede modstand?
  • Hvad var gennemsnitsalderen for sabotører i forhold til medlemmerne af militærgrupperne – og hvorfor er der en forskel?

Udviklet af ditmer a/s